Velkommen til GJøa
Gjøa - En liten del av en stor historie.
Tromsøværingen “Gjøa” ble av Roald Amundsen håndplukket tidlig, hvorpå han brukte farsarven på 10.000 kr, som på den gangen var en seriøs sum, på å gå til anskaffelse av den tidligere fangstskuta på førtisju tonn.
Lite visste folk om at denne skuten skulle bli den første til å krysse Nordvestpassasjen - noensinne.
Gjøas reise ut mot polhavene - startet på Tromsø skipsverft
I mai 1902 var ombyggingen av skuta på Tromsø skipsverft gjennomført, og Amundsen seilte den til Trondheim og Isidor Nielsens mekaniske verksted for å legge inn motor og drivstofftanker.
I Nordens Paris hadde han gjort den nødvendige kartleggingen for å gjennomføre en pioner-ekspedisjon.
Å endre historien krever et lag – og Roald Amundsen var kapteinen på denne skuta.
«På Tromsø Skipsverft ble det meste av det arbeide utført, og jeg skylder verftet min største anerkjennelse for den usedvanlig samvittighetsfulle måte, hvorpå alt ble gjort»
– Roald Amundsen
Adventure is just
bad planning.
– Roald Amundsen
Nå bygges
en ny historie
Gjøa er andre salgstrinn på Vervet og består totalt av 189 leiligheter fordelt over sju bygg. Bygg I, J, K, L og M er lansert. Neste bygg ut er bygg N – som nå lanseres.
En del av reisen – reisen ut mot polhavene – startet på Tromsø Skipsverft. Nå bygges en ny historie. Uten at den gamle er glemt verken for “Gjøa” eller på innsiden av Solveig.